In gesprek met
22 november 2024

Samenwerking: Stadlander en De Kok Bouwgroep klikken goed

2024 is een feestelijk jaar voor onze bouw- en onderhoudspartner De Kok Bouwgroep. Het bedrijf blaast 100 kaarsjes uit. Tijd voor een goed gesprek. Dat doen we met directeur Robbert van de Sande van De Kok Bouwgroep. Bij hem aan tafel schuiven twee mensen aan die vanuit onze organisatie nauw met De Kok samenwerken: Frank Mous (manager vastgoedexploitatie) en Jorg van de Sanden (manager vastgoedontwikkeling nieuwbouw en renovatie).

100 jaar. Dat is een flinke mijlpaal. “We zijn altijd gewend vooruit te kijken. Op zo’n moment kijk je ook terug”, bekent Robbert. “Wat zie je dan?”, wil Jorg meteen weten. Over het antwoord hoeft directeur Robbert niet lang na te denken: “Wat we doen, is meer dan stenen stapelen. Het gaat ook om de mens erachter. Dat was al zo bij onze oprichter Adriaan de Kok.”

“Wat we doen, is meer dan stenen stapelen. Het gaat ook om de mens erachter”

De Kok Bouwgroep is een middelgroot bedrijf met vestigingen in Bergen op Zoom, Breda en Oosterhout. Tussen het bouwbedrijf en Stadlander is een klik. “Die is er altijd geweest”, weet Frank. Hij heeft recht van spreken. Al bijna 40 jaar werkt hij voor Stadlander en de voorgangers ervan. “Ik ben begonnen bij het Gemeentelijk Woningbedrijf. Toen al werkten we samen met De Kok.”

 

Taal van de huurder

Maar die klik is er ook binnen het bouwbedrijf. Heel veel vakmensen beginnen er als leerling om nooit meer weg te gaan. Ook dat tekent de samenwerking en het versterkt de band tussen beide organisaties. “Als je elkaar zo goed en lang kent, zet je net die stap extra”, meent Robbert. Zeker in het dagelijks onderhoud is dat belangrijk.

De taal van de huurder spreken, ook een klik hebben met de mensen achter de voordeur. Dat is De Kok ten voeten uit. “We letten er ook heel goed op wie wat doet. We zeggen soms ook eerlijk tegen een medewerker: ga jij maar in de nieuwbouw.” Want werken bij iemand thuis is een vak apart.

"We willen iets terug doen voor onze omgeving"

Ook de maatschappelijk betrokkenheid verbindt beide organisaties. Want dat willen wij net zo goed als de aannemer. “Dat heeft met het DNA van je bedrijf te maken”, meent Jorg. Robbert bevestigt dat: “We willen iets terugdoen voor onze omgeving.”

Bij het project Oranje Buren in Fort-Zeekant. Niet vreemd dat zowel Stadlander en De Kok partner zijn van Samen in de Regio, dé maatschappelijke netwerkorganisatie voor Bergen op Zoom, Roosendaal, Steenbergen en Woensdrecht.

Dichtbij

Wie werkt en woont in deze regio, komt elkaar ook tegen buiten het werk om. Robbert: “We hebben collega’s die huren van Stadlander. Hoe dichtbij wil je het hebben!” Diezelfde vakmensen werken weer voor ons voor het dagelijks onderhoud, maar bijvoorbeeld ook in de renovatie en verduurzaming van woningen en in de nieuwbouw. Daarmee benoemen we meteen de drie onderdelen waar De Kok Bouwgroep actief is.

 

Warm

Voor het dagelijks onderhoud aan de woningen van Stadlander hebben De Kok Bouwgroep en P. Jansen Installatietechniek hun krachten gebundeld. Onder de noemer van Woondiensten+ werken zij als één van de drie onderhoudspartners die bij onze huurders over de vloer komen. Woondiensten+ is met name gericht op Bergen op Zoom en directe omgeving.

 

"Huurders die bellen met een reparatieverzoek worden warm doorverbonden "

Als een huurder belt met een reparatieverzoek wordt hij via ons Klanthuis ‘warm doorverbonden’. Robbert: “We hebben drie medewerkers die de hele dag de bewoners te woord staan.” Die zelfs in staat zijn meteen een vakman op pad te sturen als het nodig is. “We zien op een beeldscherm precies waar onze bussen zijn. Zo kunnen we makkelijk een monteur langs sturen. We kunnen de beller nauwkeurig zeggen wanneer ze iemand kunnen verwachten.”

Eén keer bellen

Let wel, dan hebben we het echt over spoed. Normaal gesproken probeert het bedrijf zo snel mogelijk in actie te komen. “We werken aan een systeem zoals bezorgdiensten dat hebben. Als je een pakketje hebt gekocht, krijg je berichtjes dat de besteller onderweg is. En wanneer je de bezorging kunt verwachten”, legt Robbert uit. Iets waar zijn bedrijf ook naar toe wil. “Mensen verwachten dat ook.”

Hoe anders was het vroeger, weten Frank en Robbert. “We kregen briefjes binnen van Stadlander. Die gingen op de stapel. En dan moesten we daarmee aan de slag.” Sinds een jaar of tien is er een digitale koppeling. Hierdoor zijn de twee organisaties min of meer aan elkaar verbonden. “Dat we zo werken zie je ook weer terug in de klanttevredenheid. Mensen hoeven maar één keer te bellen”, zegt Frank.

 

Benieuwd naar de projecten die we in de afgelopen jaren samen gerealiseerd hebben? We werken samen op het gebied van nieuwbouw, renovatie én service. Bekijk onze projectenpagina»