In gesprek met
13 december 2023

MH Vastgoed Assistentie

Partner aan het woord: MH Vastgoed Assistentie

Hoe vaak koop je in je leven een nieuw huis? Gebouwd naar jouw wensen en portemonnee. Voor wie het durft is het emotioneel en spannend. “Mensen stappen in een veelal onbekende wereld, waarbij ze keuzes moeten maken  voor de lange termijn. Overzie je dan alles wel?” Mirian Hakkaart hoopt met haar hulp en begeleiding kopers te ontzorgen, gerust te stellen. Door met ze mee te denken, soms ook kritische vragen te stellen. “Heeft u daar ook  aan gedacht?” Want zij begeleidt in opdracht van De Kok Bouwgroep kopers van woningen die de aannemer bouwt. Zoals bijvoorbeeld bij plan Nieuw Altere in Halsteren en nu voor Onder de Populier in Bergen op Zoom en Clingendael in Sint-Annaland.

“Zodra de koopovereenkomst bij de makelaar is ondertekend kom ik in beeld als vaste aanspreekpunt voor de kopers. Ik vertegenwoordig De Kok.” Alle kopers starten met een individueel gesprek met Mirian. “Zo kan ik een beeld vormen van de betreffende koper. Achter iedere voordeur geldt straks een unieke woonsituatie, die past bij de bewoner.” “Of je nu een groot of klein budget hebt, de start voor iedereen die een nieuw huis koopt is gelijk”,
legt ze uit. “Mijn taak is vooral zorgen dat die koper precies krijgt wat hij of zij wil hebben.” Meerwerk heet dat zo mooi. Meestal een standaardlijstje. “Toch wijken we daar vaak van af. Tijdens het kopersgesprek komen soms mooie en praktische ideeën op tafel. Of gaandeweg de uitwerking kom ik soms tot een voor die koper efficiëntere oplossing.”

Als het past in het bouwproces en is toegestaan op basis van wet- en regelgeving wordt zoiets uitgevoerd. “En we informeren andere kopers.” Zo heeft niemand het gevoel iets te missen. “Ik kijk ook mee als mensen een keuken gaan kopen. Soms past wat ze willen net niet. Omdat er bijvoorbeeld een raam zit dat open draait. Dan benader ik de koper en geef mijn bedenkingen mee. Uiteindelijk beslist de koper zelf, want het is natuurlijk hun toekomstige woning. Maar liever een keer te veel gemeld, dan een keer te weinig!” Iedere wijziging ten opzichte van de standaard  brengt een risico met zich mee. Op de bouwplaats is het natuurlijk het gemakkelijkste alle woningen hetzelfde uit te voeren. “Toch zijn zowel de Kok als ik zelf van mening, dat je kopers de gelegenheid moet geven de woning naar hun woonbehoeften te kunnen laten aanpassen. Dat vergt grote precisie voor alle partijen. De papierwinkel moet kloppen. En gaat het dan altijd goed? Nee, want we zijn en blijven mensen. Samen proberen we altijd tot een correcte oplossing te komen. Een van onze krachten van de samenwerking.”

Altijd bereikbaar voor vragen

De kopers kunnen Mirian elk moment bestoken met vragen. “Soms zeggen mensen: sorry, ik heb nog een vraag. Sorry bestaat niet, zeg ik dan. Stel je vraag maar 10 keer. En zo staat De Kok er ook in.” Daarom kunnen de twee het prima met elkaar vinden. “Het gaat om vertrouwen over en weer. Ook al moet ik soms een antwoord geven dat de koper niet wil horen.”

Kopers kunnen bellen, appen, mailen, maar krijgen ook informatie via een kopersportaal. “Online zie je alle documenten en communicatie over jouw huis. Als er opties bijkomen kan ik dat makkelijk naar iedereen verspreiden.” Mirian speelt steeds vaker in het voortraject  van woningbouwprojecten een rol voor De Kok Bouwgroep. “Ik zet dan alvast de koperspet op.” Wat voor vragen kunnen kopers hebben? “Zou ik hier kunnen wonen vraag ik me daarbij af.” Dat koppelt ze terug naar De Kok die op basis daarvan plannen optimaliseert. “Dat levert kwaliteitsverbetering op en tijdswinst.” Beter Mirian die een vraag stelt dan tien of twintig kopers die in later stadium een voor een tegen hetzelfde aanlopen. “Ik ben een soort van modelkoper. En dat werkt!”

Meer over Mirian Hakkaart op www.mhvastgoedassistentie.nl

Bekijk de digitale versie van ons jaarmagazine:

De Kok Bouwgroep Jaarmagazine 2022-2023, deel 1»
De Kok Bouwgroep Jaarmagazine 2022-2023, deel 2»